nuh

Aril Impian

KERIS TAMING SARI HANG TUAH

Club Pujangga | 03:45 |
KERIS TAMING SARI HANG TUAH

hang tuah
Taming Sari adalah nama seorang pendekar Jawa dalam kerajaan Majapahit seperti yang tersebut di dalam Hikayat Hang Tuah. Menurut hikayat ini, Taming Sari adalah seorang panglima yang paling handal di Majapahit ketika itu, dan beliau telah ditugaskan oleh Bendahara Majapahit, Patih Gajah Mada untuk membunuh Hang Tuah.
Taming Sari dikatakan seorang yang kebal tidak dapat dicederakan oleh senjata. Bagaimanapun, kekebalannya adalah terletak pada keris yang digunakannya. Hang Tuah pula pada masa itu telah berguru kepada seorang ahli pertapaan Jawa bernama Sang Adi Putera. Gurunya itu telah memberitahu akan kelemahan Taming Sari. Oleh itu, pada hari pertarungan antara kedua pendekar ini di hadapan Sultan Melaka dan Betara Majapahit, Hang Tuah telah berjaya merampas keris Taming Sari dan menggunakan keris itu untuk menikamnya hingga mati.
Sebagai menghargai kejayaan Hang Tuah itu, Betara Majapahit telah menganugerahkan keris itu kepada Hang Tuah. Keris ini dikenali sebagai “Keris Taming Sari” dan telah dibawa pulang ke Melaka. Keris yang sama juga telah digunakan oleh Hang Jebat untuk menderhaka Sultan Melaka. Hang Jebat juga dikatakan kebal kerana memiliki keris Taming Sari. Dalam pertarungannya yang terakhir dengan Hang Tuah, keris Taming Sari telah berjaya dirampas semula oleh Hang Tuah yang kemudiannya menikam mati Hang Jebat.
Keris ini adalah Keris Kerajaan bagi jawatan Laksamana Melaka, yang terakhir sekali dijawat dan dipegang oleh (Bendahara) Hang Tuah. Keseluruhan sarung keris ini diseliputi oleh dedaun emas. Keris ini dihargai sebagai berkeupayaan untuk berlegar di udara ke mana-mana haluan dalam mengejar musuh.
Adalah dikatakan bahawa Hang Tuah memberi keris ini kepada Tun Mamat untuk dibawa balik menghadap Sultan pada masa itu kerana beliau terlalu malu untuk menghadap sendiri Kebawah Duli Sultan kerana gagal mendapat Puteri Gunung Ledang untuk mengahwini baginda.

Tatkala Sultan Mahmud Shah meninggalkan Melaka, baginda membawa keris ini bersama-sama baginda ke Kampar, Sumatera pula. Kemudian baginda mengurniakan keris ini kepada anakanda baginda Raja Mudzafar Shah yang kemudiannya berangkat ke Perak (Darul Ridzuan) dan ditabalkan sebagai Sultan Perak yang pertama.
Baca SeterusnyaKERIS TAMING SARI HANG TUAH

Dahulu duit raya 5 sen

Club Pujangga | 02:06 |

Aidilfitri

Andai menerima duit raya sebanyak lima sen daripada tuan rumah, pasti masing-masing akan tersenyum lebar. Ini kerana rumah lain hanya memberi duit raya sebanyak satu sen sahaja
AMALAN memberi duit raya sempena Hari Raya Aidilfitri bagaikan suatu kewajipan pada masa kini biarpun budaya tersebut bukanlah tuntutan dalam Islam.
Malah, diketahui umum pemberian angpau tersebut sebenarnya adalah budaya pinjam daripada kaum Cina yang mengamalkannya ketika meraikan sambutan tahun baru.
Biarpun tidak mengetahui semenjak bila amalan tersebut meresap dalam budaya Melayu, namun Datuk Abdul Aziz Sattar atau lebih dikenali sebagai Aziz Sattar, 88, mengakui menerima duit raya semenjak kecil lagi.
"Seperti kanak-kanak pada masa kini, saya dan rakan-rakan dahulu pun akan mengelilingi satu kampung semata-mata untuk 'mengutip' duit raya.
"Andai menerima duit raya sebanyak lima sen dari tuan rumah, pasti masing-masing akan tersenyum lebar. Ini kerana rumah lain hanya memberi duit raya sebanyak satu sen sahaja.
"Jika dikumpul-kumpul duit raya tersebut, dapatlah saya 30 sen. Biarpun kedengaran kecil jumlahnya pada masa kini tetapi nilainya sangat tinggi sekitar tahun 1930-an dahulu," katanya yang saban tahun beraya di Singapura berbanding di kampung kelahirannya di Surabaya, Indonesia.
Bercerita tentang keunikan sambutan Aidilfitri dahulu, Aziz berkata, dahulu tidak semua orang mampu memiliki radio, jadi bunyi dentuman meriam akan menjadi panduan pengumuman hari raya.
Menyentuh tentang juadah raya, katanya, bagaikan tidak lengkap jika tidak dihidangkan kepada tetamu ketupat, rendang mahupun bahulu.
Lebih menarik, ujarnya, agar-agar dan bahulu pada masa dahulu akan dibentuk menggunakan pelbagai acuan haiwan seperti arnab, burung dan ikan.
"Tapi saya hairan, walaupun agar-agar itu mempunyai bentuk menarik, namun manisan itu jarang dijamah biarpun telah terhidang di atas meja.
"Bila difikir-fikirkan kembali, manisan tersebut bagaikan penyeri meja semata-mata kerana selepas raya barulah agar-agar itu dimakan oleh tuan rumah.
"Kebanyakan kuih raya pada masa itu juga menggunakan bentuk tumbuh-tumbuhan seperti cili yang diletakkan pewarna merah ataupun hijau," katanya sambil tersenyum mengenang aneka bentuk kuih raya pada zaman dahulu.
Tambah Aziz, bagaimanapun segala kemeriahan sambutan Aidilfitri bagaikan diragut semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu dan Singapura.
Pada zaman itu, pelakon veteran itu berkata, tiada lagi istilah sambutan hari raya apabila bekalan makanan dicatu, selain pergerakan penduduk tempatan sentiasa diperhatikan oleh askar-askar Jepun.
"Jika ketupat dan rendang menjadi juadah wajib selama ini, berlainan pula pada zaman pemerintah Jepun.
"Disebabkan sukar mendapatkan bekalan makanan seperti beras, tepung dan minyak, jadi ramai yang menderita kerana tidak cukup makanan.
"Tidak hairanlah jika kebanyakan juadah yang dihidangkan pada pagi Syawal pada masa tersebut berasaskan ubi kayu," kata Aziz yang pernah diseksa oleh askar Jepun ketika berusia 15 tahun selepas ditangkap mencuri beras untuk diedarkan kepada orang ramai.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.m
Baca SeterusnyaDahulu duit raya 5 sen

Modal RM20 Sahaja Sekali

Club Pujangga | 05:36 |

Aril Impian

murah

CIRI-CRI HEBAT RM20SEGERA.COM
Modal Rendah Hanya RM20.00 SAHAJA!!
100% komisyen milik anda!!
Web promosi percuma!!
Tanpa melalui akaun bank admin
Komisyen terus ke akaun bank ANDA
Terima SMS duit dah masuk ke AKAUN!!!
 lumayan
untung
RN20  KLIK SINI...DAFTAR PERCUMA PERCUMA
Baca SeterusnyaModal RM20 Sahaja Sekali

Panduan Mengqadha puasa Ramadan dan pelaksanaan puasa sunnah enam hari bulan Syawal

Club Pujangga | 01:33 |

Panduan Mengqadha puasa Ramadan dan pelaksanaan puasa sunnah enam hari bulan Syawal

PANDUAN MENGQADHA PUASA RAMADAN DAN PELAKSANAAN PUASA SUNNAH ENAM HARI BULAN SYAWAL


  1. Diriwayatkan dari Aisyah (R.A.), ia berkata: Adalah seorang di antara kami tidak puasa pada bulan Ramadan pada zaman Rasulullah (S.A.W.). maka ia tidak sanggup mengqadhanya (membayar puasa yang ditinggalkan) sehingga datang bulan Syaban (yakni pada bulan Syaban baru bisa membayar puasanya). (H.R.: Muslim)


  2. Diriwayatkan dari Aisyah (R.A.) ia berkata: Saya mempunyai hutang puasa bulan Ramadan, saya tidak mampu membayarnya sampai datang bulan Syaban. (H.R. Bukhary)


  3. Diriwayatkan dari Abu Ayyub al-Anshariy (R.A.): Sesungguhnya Rasulullah (S.A.W.). bersabda: Barang siapa yang puasa pada bulan Ramadan, kemudian diikuti puasa enam hari pada bulan Syawal adalah seperti puasa setahun penuh. ( H.R.: Muslim)


KESIMPULAN
Hadits-hadits di atas memberi pelajaran kepada kita bahawa :



  • Barangsiapa yang mempunyai hutang puasa bulan Ramadan, hendaklah segera diqadha (di bayar) secepat mungkin jangan di tunda-tunda kecuali karena ada uzur dan terpaksa di tunda meskipun sampai bulan sya'ban. (Dalil : 2)


  • Disunnahkan puasa enam hari pada bulan Syawal dengan syarat puasa Ramadannya sudah lengkap, tidak ada hutang.


  • Pengamalan puasa enam hari pada bulan Syawal ini dapat dikerjakan secara berurutan ( enam hari berturut-turut) atau berselang-seling (tidak berurutan). Yang penting pelaksanaanya adalah selama bulan Syawal.


Artikel lain:



Baca SeterusnyaPanduan Mengqadha puasa Ramadan dan pelaksanaan puasa sunnah enam hari bulan Syawal